ספרים

האפוקליפסה ניצבת ביסוד גילוי העולם החדש של אמריקה, ביסוד הרפורמציה הפרוטסטנטית של המאה השש-עשרה, המהפכה הפוריטנית של המאה השבע-עשרה והמהפכה האמריקנית של המאה השמונה-עשרה. הספר "היסטוריה ואפוקליפסה" עניינו בקשר ההדוק שבין דפוסי אמונה דתית לעיצובה של תודעה היסטורית בצמתים בולטים אלה של ראשית העת החדשה. לפנינו מכלול של חיבורים המתארים את ההקשרים השונים שבהם חברו היסטוריה ואפוקליפסה ויצרו תפיסות חדשות של מרחב וזמן, המגדירות את העולם המודרני מן המאה השש-עשרה ואילך. הדפוס המהפכני שיצרו הפוריטנים לשילוב אמריקה בתודעה ההיסטורית מציין את ראשית צמיחתה של אידאולוגיה אמריקנית מקורית שרואה בעולם החדש את מרכז ההיסטוריה. תנועות רבות הסתמכו על התפיסה ההיסטורית הזאת כדי להצדיק את הגירתן לאמריקה, ובסוף המאה השמונה-עשרה, עם המהפכה האמריקנית, חל בה חילון. אבל יסודותיה וערכיה נשמרו עד עצם היום הזה - חיזיון של שסע אידאולוגי עמוק שאין לאחותו בין קלקלות העולם הישן ובין בשורת הגאולה הדתית, החברתית והמדינית הצפונה בעולם החדש של אמריקה. – תיאור המו"ל
Winner of The Polonsky Prize for Creativity and Originality in the Humanistic Disciplines, The Hebrew University, 2004Avihu Zakai analyzes Jonathan Edwards’s redemptive mode of historical thought in the context of the Enlightenment. As theologian and philosopher, Edwards has long been a towering figure in American intellectual history. Nevertheless, and despite Edwards’s intense engagement with the nature of time and the meaning of history, there has been no serious attempt to explore his philosophy of history. Offering the first such exploration, Zakai considers Edwards’s historical thought as a reaction, in part, to the varieties of Enlightenment historical narratives and their growing disregard for theistic considerations.Zakai analyzes the ideological origins of Edwards’s insistence that the process of history depends solely on God’s redemptive activity in time as manifested in a series of revivals throughout history, reading this doctrine as an answer to the threat posed to the Christian theological teleology of history by the early modern emergence of a secular conception of history and the modern legitimation of historical time. In response to the Enlightenment refashioning of secular, historical time and its growing emphasis on human agency, Edwards strove to re-establish God’s preeminence within the order of time. Against the de-Christianization of history and removal of divine power from the historical process, he sought to re-enthrone God as the author and lord of history–and thus to re-enchant the historical world.Placing Edwards’s historical thought in its broadest context, this book will be welcomed by those who study early modern history, American history, or religious culture and experience in America. – Publisher’s Description
Avihu Zakai. 1994. Theocracy In Massachusetts: Reformation And Separation In Early Puritan New England, Pp. 432. New York: Mellen University Press.
This volume explores the eschatological and millennial dimension in the Puritan mind, to show that out of a unique apocalyptic interpretation of history Puritans were not only able to justify their migration to America with sacred, providential history, but also able to define the meaning of their holy experiment in the course of salvation history. As the Puritan emigrants themselves perceived it, their errand into the wilderness was not simply a utopian search for religious reformation but an earthly stand against the power of Satan and Antichrist. – Publisher’s description
"This book explores the ideological origins of the Puritan migration to and experience in America, and shows how Puritans believed that their removal to New England fulfilled prophetic apocalyptic and eschatological visions. An apocalyptic ideology of history, as a mode of historical thought, enabled Puritans to reconstruct their removal to America within the confines of sacred, ecclesiastical history. By tracing the ideological origins of the Puritan migration within the context of the English apocalyptic tradition, Dr Zakai shows how Puritans transformed the premises of that tradition by rejecting the notion of England as God’s elect nation and by conferring that title upon the American wilderness. The Puritan migration is analyzed further within the wider context of Western colonization of America. Dr Zakai shows that the unique characteristics of the Puritan settlement in New England derived from identification with the ’Errand of the Church of the Wilderness’ as described in the Book of Revelation." – Publisher’s description